Later als we sloom en zeverig geworden zijn, vertellen we ons nageslacht over de schoonheid van Bunschoten. Over het Spuiplein waar nog niet continu gebouwd werd, over de kroeg waar je om half negen stond te dringen, over de dijk waar je met je meisje zo van het uitzicht kon genieten. Vroeger. In de tijd dat het hele dorp nog niet vol stond met die schreeuwerige reclameborden.

 

Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn. Of eigenlijk is er geen ontkomen aan. Of beter nog, wie de stortvloed aan rondwegborden niet gezien heeft is al maanden op vakantie. Ineens waren er borden, veel borden, heel veel grote borden met schreeuwerige leuzen. Elke inwoner zijn eigen bord moet het credo geweest zijn.

In de afgelopen week peilde ik op social media en in mijn vriendenkring eens wat anderen van deze rondwegspam vinden. Ik ben zeker niet de enige die zich ergert aan de paalpromoties en de meningen kwamen los. Wisselend van lelijk tot afbreken. Maar ik trof niemand die nu echt iets gekocht had naar aanleiding van een poster.

Twee jaar geleden bedacht de lokale overheid dat er misschien wel veel geld te verdienen zou zijn om bushokjes te verkopen, daarna waren rotondes aan de buurt en als handje-klap op de melkkoe is nu ook vrijwel elke lantaarnpaal tussen Polynorm en de Westmaat optisch verkocht. Wat een deals allemaal. De ironie van “We hebben er geen omkijken meer naar!”

Even man en paard. Vorig jaar rond deze tijd regelde ik promotieborden langs de weg bij WKCC of bij De Bunschoter. 10 borden, twee weken lang, inclusief printen en plaatsen: € 260. Nu ben ik als ondernemer verplicht om met ESH te werken: 10 borden, twee weken lang: € 868.50! dat is 3,3 keer zo veel! € 608,50 meer voor hetzelfde. En nu zijn er 50! posities te bezetten. Een bord per stuk per week kost dus ongeveer € 43.

De afgelopen twee weken waren toch wel het dieptepunt qua communicatie. Je kan eendjes redden. Voor zover ik weet hebben GroenLinks en de Partij voor de Dieren geen sterke achterban hier. Vlakbij de Bachlaan lag er een eend ruim 1,5 meter uitgesmeerd naast het promotiebord. Die redding kwam te laat. En er waren kinderen met een handicap. Verder een totaal onduidelijk bord, want het blijkt om de stichting 22Q11 uit Uden te gaan. Had iemand dat begrepen? Heeft iemand met geld over een rekeningnummer gezien? Of een website ofzo? Of überhaupt iets meer dan die handicap? Met welk doel adverteren drie dappere moeders uit Uden hier in Bunschoten? Voor zo’n € 1200,-? Is er iemand beter van geworden?

De rondwegborden zijn het grootste fiasco van 2014. Een flop. Het lokale bestuur heeft haar ziel voor € 35.000 per jaar verkocht aan een spammer. En wij als inwoners hebben de grootste visuele troep er voor terug gekregen. Oja en twee palen, waar je dan gratis je poster mag ophangen. Dat dan wel. Fijn dat dat er wel af kan.

De tijd van de lokale reclame en goede doelen is voorbij. Die bijzonder gave borden van de kerkdiensten in het Farelcollege, Jan Velten met zijn glimmend voorhoofd, een fietsje voor fritsje van Steven Koelewijn, een fles gardonagwat van Henk-Peter, of die totaal onleesbare borden van Agilitas. En och, vergeet niet dat extreme hergebruik van de duikvereniging en die handgeschreven aanbieding van de visboer. Het mag niet meer, of er moet een iemand veel geld aan verdienen.

Het enige dat wij tegen al dat commerciële geweld van buuten nolletje kunnen doen is boycotten. Dat de lokale overheid haar ziel verkocht heeft is hun eigen schuld, maar laten wij als ondernemers dat niet doen. Laten we gewoon nooit rondweg-adverteren en ook niet ingaan op die ‘zooi uut de stad’. De Vox Populi is sterk in deze kwestie.

De lokale overheid zou zich moeten bezinnen op deze fout: terugdraaien! En niet gelijk verschuilen achter contracten-bla-bla, het is negatieve reclame voor ons dorp en benadeelt de middenstand. De laatste maanden is er bijna geen lokale ondernemer meer die bij ESH wil adverteren, dat spreekt boekdelen. Hoe kunnen we als ondernemers werken aan citymarketing als het hele dorp volstaat met rotzooi? De borden eruit en het unieke karakter behouden. Geen spam meer in het mooiste dorp van Nederland!