Boterverkopers

Vorige maand ging mijn column over het nut van de lokale verkiezingen, over de lokale zeteljagers die een gooi richting raadszaal doen. Een oproep om te gaan stemmen en de sollicitanten aan de tand te voelen. Dit keer een eerste sollicitatieronde. Het ontbreekt de publieke sollicitanten niet aan oneliners en twitteraccounts, maar communicatie en oplossingen blijven nog achter.

Wat is uw toegevoegde waarde?

Het is een sollicitatie, geen boterverkoop. De stemmer wil niet horen hoe lang je bij je vorige baas was of wat je over jezelf kan vertellen. De man met het rode potlood wil horen hoe je de BV uit het slop gaat trekken, over samenwerken met je collega’s, over een open houding en goede communicatie. De sollicitatie loopt, het is nu tijd om over samenwerken en toegevoegde waarde te praten!

Voor de meeste partijen is de campagne begonnen. Er is een hemelsbreed partijprogramma uitgewerkt, de stickers zijn gedrukt, een website in de lucht en er wordt gestreden om de aandacht. En waar gestreden wordt vallen slachtoffers. De verkiezing zoekt de beste kandidaat.

Kunt u samenwerken?

Zo startte de CU hun campagne in de kroeg, de catacomben volgens de SGP, die de CAP dan weer zo lang mogelijk open houdt! Allemaal christelijke partijen toch?. Maar die zijn dan ook opgericht in de tijd dat kerksplitsingen en verdeeldheid nog voor zinvol werd gezien. Het opsplitsen en scheuren van kerken zorgde ervoor dat de jeugd wegbleef. Is dat de SGP-CU-CAP tactiek? Verdeel de sluitingstijden en de kroegen, dan blijft de jeugd vanzelf weg?

CDA meldde vorige week dat de lokale overheidsfinanciën dankzij hun weer op peil zijn. Trouwens ook dankzij Gert uit de Molenstraat, Teuntje van de Westsingel en elke andere WOZ betaler. CDA wil graag zelfstandig blijven. Zelfstandig zijn als dorp klinkt mooi, maar al driekwart van de lokale begroting zijn samenwerkingscontracten en landelijke aanbestedingen. Als je niet samenwerkt ziet ook niemand dat je waardevol bent.

Kunt u helder communiceren?

De SGP uit zich vooral via Facebook en Twitter. Duivelse media, maar een plaats waar veel stemmers zich tegenwoordig ophouden. Ook via de lokale krant mengt de SGP zich om de aandacht. Duidelijk is dat de persvoorlichter nog zoekt tussen nietszeggend en teveelzeggend. De CAP zet de landkaart vol, maar Bunschoten is toch geen monopoly bord waar je onbeperkt huisjes op kan bouwen? Nieuwe straatjes gaan gepaard met grote risico’s. Dat weten we inmiddels toch?

Hoe gaat u om met feedback?

SVP (een partij met Comic Sans in hun logo en dito website) alsook de VVD richten zich vooral nog op het tegenspreken en weerleggen van argumenten. Politiek zaalvoetbal zonder doelpunten. Maar wij zoeken een teamplayer.

Hoe ziet u de toekomst binnen dit bedrijf?

Het woord participatiemaatschappij is Haags voor ‘regel het zelf maar, het geld is op’. Af en toe zal een sollicitant het aanhalen, maar zelden met een bijpassende oplossing. Den Haag bezuinigt miljarden en drukt deze bezuinigingen richting gemeente. De stemmer wil graag weten wat de kosten gaan worden en waar de klappen vallen. De afdeling Bunschoten is benieuwd wie straks nog steeds collega’s zijn.

Beste publieke sollicitant; genoeg over u zelf, vertel toch eens over oplossingen, concrete maatregelen en samenwerken. Dit bedrijf wil graag verder!