Hoe bekend Nederland zich rondom gelukkig beunt op de tv. Van Hak to kaas; Ik ben toch niet gek?!

TV kijken, ik probeer het nog maar af ent toe. Als het de kwaliteit van de programma’s niet is, dan zijn het wel die bekende Nederlanders die ieder in een historisch dieptepunt wat bijklussen als beeldvullend reclamemateriaal. Of het nu om een zanger of sporter gaat, het tergend slechte middel wordt door de reclamemakers nog veelvuldig ingezet.

Tot voor kort moest je de groentes van Hak hebben, uit het oogstrijpe akkertje van de Hak boer is Martine Bijl met wortel en al geoogst en duidelijk is dat zij al enige tijd over de maximale houdbaarheid heen is. Als alternatief voor het zonnetje in huis is Ronald Koeman gevonden. De voormalig grasjager heeft zijn roeping als groenteacteur duidelijk gemist en moet het zien te redden met een tergende woordgrap. “Voetballer herinnert zich een mooie kool”. Argh wat slecht. En wat voor een geestelijke wreedheden staan ons nog te wachten? Boerenkool, rode kool, zuurkool of de uiterst diepzinnige spits-kool?

Wat moet je als uitgerangeerde voetballer? Zag ik laatst ook Edwin van de Sar iets heel nuttigs over kaas zeggen. Sinds hij jaren de pollen heeft staan aanstampen weet hij dus als de beste van welke middenstip de koe een goed stukje kaas van maakt. En zijn dochter vind het natuurlijk ook, want ja, het meisje met het langwerpige puberhoofdje is Edwins persoonlijke topscore. Dat papa de kaaskop uit wil hangen, daar hoef je dat kind toch niet mee te pesten?

Ineens denk ik aan Van Gaal, die ooit een Arie-Koomen-tje deed; “ik ben toch niet gek?!” In een vlaag van verstandsverbijstering zal hij ooit tegen KOPENKOPENKOPEN “ja” gezegd hebben, maar kwam er net op tijd achter dat het zijn imago misschien niet ten goede kwam. Hij vormt een uitzondering.

De meeste BN-ers verschijnen maar al te graag met een slecht geacteerd zinnetje of een voorgelezen quote op de TV; alles voor een grientje aandacht. Het is nog een hele klus om een BN-er te blijven. Er zijn zelfs BN-ers bekend van de reclame; de AH manager, de Plusneger en vakantieman Frits Bom. Mensen die de rest van hun schamele bestaan onder hun keuze gebukt zullen gaan.

Of Koeman zich direct geroepen voelde toen hij chef Hak aan de telefoon had, of zichzelf met een korte pitch als Martine’s opvolger gepresenteerd heeft? Wat drijft die BN-er toch om zich voor een paar rotcenten aan een merk te verbinden. Is het echt alleen maar voor het geld?