De goudgele glimlach van een legopoppetje is deze week een besmeurde glimlach geworden. Greenpeace zette de hakken er stevig in met een boodschap over olie, de noordpool en het kindvriendelijke merk Lego.

De schoolvakanties staan op het punt van beginnen. Een tijd die ik mij nog goed herinner uit de tijd dat je tegen weken van rust en spelen aankeek. Vanaf dag 1 van de vakantie verplaatste de wereld naar het zoldertje boven de keuken. Vanaf het moment van wakker worden, tot het moment dat je weer naar bed moest. De dagen dat je piama alleen uit hoefde als er bezoek kwam. De tijd van Lego! Yeah.

Deze week kwam er een filmpje online van natuurorganisatie Greenpeace. Het filmpje is een snoerharde parodie op de lego film van onlangs en het merk Lego als geheel. Het toont de Noordpool en haar natuur in Lego poppetjes en langzaam loopt alles vol met ruwe olie. De boodschap is duidelijk. De samenwerking van de oliegigant Shell met het merk Lego is hypocriet en misleidend.

Nu ben ik niet het type dat zich met lang haar en geitenwollen sokken aan de rails laat ketenen, maar hoor wel bij de groep die er respect voor heeft. Zoals ik ook bij de groep hoor die ook alles maar laat gebeuren als het op natuur aankomt. Dat de mensen van Greenpeace af en toe nog eens wat weerstand bieden aan de manier en het tempo waarmee we de aarde vernietigen, dat waardeer ik. Het is goed dat er nog iemand is die er wat tegen zegt.

Wanneer ik sta te tanken is die verwrongen blik op mijn gezicht terecht. De zure smaak en kiespijn is zichtbaar. Maar de realiteit gaat meer over mijn portemonnee dan de olieboringen in de Noordpool. Wanneer er een gesprek is over de opwarming van de aarde, is er altijd wel een goedverdienende kennis die roept dat de natuurboys het schromelijk overdrijven. “er zijn ook al onderzoeken waarin staat dat het echt niet zo snel gaat hoor!” En we knikken. We horen graag een sussende uitspraak, die ons consumerende gedrag vergoelijkt. Maar in ons achterhoofd weten we best hoe het is. De opwarming en vernietiging van de aarde gaat dan misschien niet zo snel als een activist roept, maar het gebeurd wel, en snel.

Shell kent maar al te goed de waarde van de publieke opinie. Het merk is een nieuwe strategie begonnen en heeft zich verbonden aan het merk Lego en adverteert met kinderen. ‘Shell is een goed bedrijf die zorgt dat jij op kan groeien en waar je veel kan leren.’ Dat is ongeveer de strekking van de promotie. Het filmpje van Greenpeace is een doorn in het oog, en binnen enkele dagen was het al gelukt om het filmpje van YouTube af te krijgen. Op dat moment was het al 3 miljoen keer bekeken en inmiddels staat het filmpje overal. Shell is niet gediend van enig weerwoord. Shell houdt van kinderen, want ieder kind is een toekomstige tanker.

Het zijn natuurlijk maar speldenprikjes in ons gedrag. Want wij werken allemaal bij Shell. De auto moet toch rijden en de brandstof is al duur genoeg. Boren in de noordpool is natuurlijk niet goed, maarja, je kan er toch niet naar op vakantie, en pappa moet ook werken. Trouwens, Lego is van plastic, en dat is ook weer van olie. En je kinderen gun je het beste dus gewoon boren hoor!

De ironie van ons mensen is wij zelf opdrachtgever zijn van Shell. Dus laten we hun niet de schuld gaan geven. Wij zijn de vraag waar zij aan willen voldoen. Lego is het speelgoed dat we allemaal willen hebben. We hogen de dijken op met graafmachines die op brandstof lopen die we uit de smeltende Noorpool pompen. Het moeilijkste ter wereld om te veranderen is je eigen gedrag.