Eikelschaarste. Het blijkt een groot probleem te zijn. Er zijn plekken in dit land waar een eikelschaarste heerst. Waar je wellicht denkt dat er overal wel een overvloed aan eikels zijn blijkt niets minder waar te zijn. De eikeleters hebben het plaatselijk erg zwaar.

Deze week las ik een verontrusten artikel van een natuurorganisatie over eikelschaarste. De milieuorganisatie wilde graag aandacht voor een ondergesneeuwd probleem. En dat doen dit soort organisaties meestal door het luiden van de noodklok. De Hollandse eekhoorn blijkt niet voldoende eikels te kunnen vinden. Al vele eekhoorns hebben het loodje gelegd door onvoldoende voedsel. Lijkt mij inderdaad een goede rede om de noodklok te luiden. Vaak als een milieuorganisatie de spreekwoordelijke noodklok luid hebben ze een probleem aan de kaak te stellen waarvan iedereen denkt; “ja erg, maar heb ik eraan?!” De tijd dat de noodklok nog iemand in beweging kreeg is lang geleden.

Het mag duidelijk zijn de eekhoorn het gebrek aan voedsel deels aan zichzelf te danken heeft. In het bericht word nog iets gezegd over zachte winters en sneeuw in de duinen, maar de kern is natuurlijk de eekhoorn zelf. Iedereen weet dat er ruim voldoende eikels te vinden zijn. En dichtbij. In iedere straat zijn ze zichtbaar. In de politiek struikel je er bijna over. Of neem nu eens een gemiddelde parkeerplaats, het is een eekhoorn fatamorgana. Niks geen schaarste.

De eekhoorn heeft de afgelopen jaren teveel geleefd van zijn aaibaarheidsfactor. Het knuffelgehalte van het bruine beestje is hemzelf fataal geworden. De eekhoorn die in het bos naar eikels zoekt, maak een cruciale fout. In het bos vind je geen eikels, daar vindt je vrolijke gezinnetjes en nadenkers, af en toe een getergde boswachter, maar dat is het dan wel. De eekhoorn zal zijn leefgebied uit moeten breiden naar de stad, naar de kantoren, en dan vooral naar de kantoren met een helpdesk. Kantoren en bedrijven die roepen dat ze servicegericht zijn, helpdeskmedewerkers die uw probleem niet willen begrijpen, kantooreikels die zeggen “heeft u hem al aan en uit gezet?” Afdelingen vol eikels. Bergen vol telemarketeers of helpdeskmedewerkers. Harde taaie zonbruine eikels, herkenbaar aan een headsetje en muisarm. Pfff, eikelschaarste…

De eikelschaarste is wat de noodklok is voor eekhoorns. Maar wij als vriendelijke levensgenieters hebben vooral een gebrek aan eekhoorns! Aan vrolijke diertjes in de boom achter het kantoorraam. Aan guitige knagertjes die een glimlach op je gezicht toveren. Aan kleine bruine boefjes die met een beukennootje over je vensterbank rennen.

Maar ja, ook al klinkt er een noodklok, iedereen weet dat het in de natuur zo niet werkt. Eikels zijn er altijd, eekhoorns te weinig