“Speciaal voor de trendy vrouw met een hoog inkomen.” Er komt een nieuw flesje op de markt met de naam recource. En designer flesje voor de clashy hoge hak. Met tsja, gewoon water.

Marketing; I love it. Deze week las ik een releasenote van het bedrijf Nestle, zij komen deze zomer met een nieuw product, een flesje water. Dapper natuurlijk om een flesje water te gaan verkopen, want in dit ver ontwikkelde land is water niet direct met de grootste zorg.

Bij Nestle is het apparaat: Marketing in werking gezet. Verkoop zand in de woestijn, en maak er ook nog een mooie marge op. Niet zomaar een flesje met een scheut bronwater maar een trendy product voor de hippe dame met een hoog inkomen. Briljante zet om je strategie direct en ongenuanceerd te communiceren. Het lijkt een arrogante boodschap, maar daar zit het em nu juist in. Wanneer je een product toe wilt voegen maakt het niets uit wat de kwaliteit is, slechte producten zijn er nauwelijks meer, alles drijft op smaak en wat je kan betalen.

Een flesje water heeft nauwelijks kwaliteit of inhoud, het gaat om wie het flesje vastheeft. De ietwat forse tante met tijgerprintlegging en elastiekje in het vette haar, of de slanke den op 10cm tikkelende hakjes en bijpassend tasje. Door te zeggen dat jou product voor de elite is, heeft de grootste groep consumenten er direct genoeg van, als het niet voor de gewone vrouw of man is, dan houd je het maar. En de trendy vrouw met een hoog inkomen weet dat zij het flesje makkelijk kan creditkaarten en dat het plebs van de straat, dat volk met een gezinsauto en een baan enzo, het flesje te duur en te arrogant vind. Win-win.

Zoals het met de moderne kak gaat; je ben niet trendy door wat je ongemakkelijk draagt, maar door wat de rest van de vrouwelijk shoppers niet kan betalen of te kakkerig vind. Je bent niet de trendy vrouw door je hoge inkomen, dat ben je doordat anderen je uitfluiten. De trendy vrouw met hoog inkomen kan zich middels het nieuwe flesje water laten zien, en distantiëren van de gewone deerne met een flesje Spa. De trendy vrouw met hoog inkomen heeft een gemasseerde hand, met geplakte nageltjes, iphoontje en een veel te duur flesje water. Geweldige marketing.

Of het trendy flesje met een hoog inkomen een lange levensduur heeft, dat valt de betwijfelen. Want de gewone vrouw weet ook heel goed dat de trendy vrouw met een hoog inkomen het flesje water niet koopt voor het water maar voor haar image. En dat kakvrouwen het flesje alleen kopen om stoer te doen. De trendy nepvrouw met een man met een hoog inkomen, die loopt wel met zo’n flesje, maar vult het in het toilet gewoon zelf bij; schijnheilige marketing…