Waarom moet de één bijbetalen voor een te zwaar gevulde koffer, en de dikkerd naast je niet? Omdat hij nu toevallig geen handvat op zijn rug heeft?
Rood van ergernis zie ik de man voor mij stennis schoppen aan de balie. Hij heeft zojuist zijn reiskoffer op de band gezet en het keurig opgemaakte poppetje achter de desk deelt hem mee dat de koffer 1 kilo te zwaar is. Dat de man daar 35 euro voor moet betalen is hem duidelijk in het verkeerde keelgat schoten. De man maakt grote gebaren en stoom komt in kleine pufjes uit zijn oorschelp. De man wijst naar de man naast hem, bij de volgende desk. De buurman is immens groot en hijgt zwaar onder het continue gewicht dat zijn lichaam te verdragen heeft. De sportschoenen en loshangende trainingsbroek verhullen de olifantenpoten nauwelijks. De man is een soort wandelend McDonalds magazijn, en had voor zijn gewicht eigenlijk een meter of vier moeten zijn.
De man voor mij briest het uit; Moet dit, tot op de pezen afgetrainde lichaam, nu 35 euro bijbetalen voor een koffer en die magnum naast mij niet? Omdat hij toevallig geen handvat op zijn vette rug heeft?!
Ondanks het gebrek aan nuance kan ik de man voor mij niet geheel ongelijk geven. De Weightwatcher naast ons is zwaarder dan de man en ik samen; en onze koffers erbij. Toch is zijn koffer wel binnen de marge, en die van het zonnetje voor mij niet…
Vandaag is er een vliegmaatschappij gestart met het berekenen van de ticketprijs op basis van je gewicht en koffer. Wat een verademing dat er nu eindelijk eens iemand gewoon durf te zeggen en door te voeren waar het op staat. Hoe meer gewicht, hoe meer brandstof, hoe meer kont, hoe minder ruimte voor de mensen naast je…
Vliegmaatschappij Samoa gaat de reiziger+koffer wegen en direct de prijs per reiskilo betalen. Top. Een gezonde Hollander is ongeveer 88 kilo en heeft 16 kilo bagage. Daarmee komt de vlieger op een ticketprijs voor een binnenlandse vlucht van 100 dollar. Bijna 30% goedkoper als de concurrentie. Voor een stuk vlees van 160 kilo en koffer ligt de prijs al gauw 70 dollar hoger. Prima stimulans dus om als normale of slanke den voor deze maatschappij te kiezen. Een positieve bijkomstigheid is dat de zware mensen dus sneller voor een andere maatschappij zullen kiezen en dat je dus iets relaxter je plaats kan zoeken in het vliegtuig. Dat de vetjes naar andere vliegtuigmaatschappijen gaan is natuurlijk ook prima, want des te eerder zijn ook die gedwongen iets aan dit systeem te gaan doen. Want als al die vetjes bij jou komen vliegen schiet de brandstofprijs natuurlijk ook omhoog. Wat een win-win situatie. Wat een mooie discriminatie van de dikkertjes. Wat een idee.
Al glunderend lopen wij achter elkaar het vliegtuig in. Voor mij zie ik de dikkerd al zitten, en de man van de grote woorden aan de desk staat beteuterd op zijn ticket te kijken. De teleurstelling is hem aan te zien. Wie naast elkaar incheckt, zit vaak ook naast elkaar in het vliegtuig. We wish you a pleasant flight!