2013, het jaar dat reclames onderbroken worden door stukjes film. Toen de TV nog iets was maar je met elkaar naar een goede docu of spannende film kon kijken is toch alweer heel wat jaartjes geleden.
Deze maandag was er voor het eerst dit jaar een goede film op tv. Inception. Een eersteklas kraker die iedereen meerdere keren gezien moet hebben; al was het alleen maar vanwege het verhaal en de special effects. Deze topfilm heb ik inmiddels al een keer of vier gezien en na een tip via twitter schoof ik maandagavond gespannen op de bank heen en weer tot het half negen was.
Voor het eerst in 3,5 jaar keek ik ook weer eens naar SBS Slecht, ook dat was al iets wat ik me nauwelijks meer kon herinneren. Na een kwartiertje kwam het eerste reclameblok en met enig argwaan pakte ik de gids om te kijken hoe de planning rondom deze film gemaakt was. Met een teleurstelling als een uitverkochte speelgoedauto, zag ik dat SBS Slecht dit meesterwerkje meer dan 70(!) minuten langer had weten te monteren dan de werkelijke duur van de film.
Wat een bogt, wat een campingzender, wat een teleurstelling. De commerciëlen plakken tegenwoordig meer dan een uur reclame en campingnieuws door de filmavond. Dat is in harde getallen; 48% meuk aan toevoegingen. Wat is commerciële tv toch tot een verdorven moeras geworden. SBS is de verpauperde camping vol, beperkt sociale roma’s. Met op elk veldje rijenlange vuilnisbakken en stinkende urinoirs. Ach wat zijn we toch achtergeraakt op de iconoscoop uit 1923. Als Zworykin geweten had dat SBS Slecht ooit 70 minuten aan Inception zou gaan toevoegen, had hij zich vast bedacht…
Wat een afbraak een aan goede film. Maar wat 2013 dan wel weer aan goeds gebracht heeft zijn de nieuwsgroepen. Ook een oud systeem, maar razend actueel. Downloaden mag natuurlijk niet, en ook Inception van een onbekende server trekken is ook niet toegestaan, maar als de commerciële TV het zo gaat spelen dan hebben ze het ook wel aan zichzelf te danken. Want een dvd binnentrekken is al vele jaren geheel reclameloos en met het glasvezeldraadje is het in een gemiddeld reclameblok gedownload.
Nu zal ik vast een oude kneutert worden door te klagen over slechte tv en vroeger, maar het gaat me wel aan het hart hoor. Dat het tegenwoordig gewoon niet meer te doen is om een filmpje op de tv te kijken. Het medium is verziekt en verloren. Slechts de publieke zenders hebben nog wel eens een grappig itempje of interessante docu, maar ook daar gaat bezuinigd worden. Oh ja, en terwijl ik dit schrijf hoor ik op de radio dat Sacha de Boer stopt als anchorwoman van de NOS. Pfffff. Om maar eens een bekende filmquote aan te halen uit (hoe toepasselijk) Zwartboek; Houd het dan nooit op?!