Als vanachter een theatergordijn verscheen ze op betonstenen podium. De bus reed zichtbaar opgelucht van de halte weg en liet een kleine stukje wereld verloren achter. In het glazen huisje stond ze. Midden in het bushalte hokje, stevig op haar olifantspoten. Vrijwel het gehele hokje was met haar verschijning gevuld en voor een ogenblik viel de schaduw op mijn auto toen ik voorbij reed. Op paarse crocks en Spongebob-blauwe-sokken trof de vrouwgestalte zich als een traumatisch beeld op mijn netvlies.

Naast haar bus-brede heupen dijden de diverse tasjes uit. Een weelderige verzameling marketing en beeldmerken uit alle hoofdsteden van de wereld. Ik kan mij geen moment herinneren dat ik ooit een dergelijk aantal winkeltasjes bij elkaar gezien heb, maar haar ging het duidelijk met het volste gemak af. De romige spekvingertjes hielden de plastic trofee ’s gemakkelijk in bedwang. Gekregen om nooit meer los te laten

Ze praatte. Tegen iemand in haar schaduw, of tegen zichzelf. Ze lachte hartelijk naar iets wat vlak boven haar in de lucht leek te zijn. Ze genoot zichtbaar, totaal onbewust van het visuele leed dat ze de voorbijgangers aandeed. Als een soort ridder te paard, maar dan paard en ridder ineen, keek ze de arena rond en zocht publiek die haar in overwinning wild delen. Ik ontweek haar ogen.

Zodra het grote pakket vrouw en geluk in beweging kwam ritselden de tasjes langs haar zij. En terwijl het massieve onderstel een paar kinderlijke stapjes waagde, zag ik de diverse tasjes met hun beloning door het bushokje zwaaien. Diverse geurfabrieken, gezichtsvervalsers en kruidenierswaren waren op de plastic tasjes vertegenwoordigd en hingen als onthoofde vijanden aan haar zadel.

Het gehele tafereel vatte zich samen op het buitenste tasje. “Ik ben lekker verwend. Huishoudbeurs 2014”.

De schunnige reclame tekst was slecht en briljant tegelijk. De knipoog naar de seksuele verwennerij was bij de vrouw ongetwijfeld een knipoog naar een ver en slank verleden. Briljant toch om de verwennerij van goodiebags, testertjes, weggevertjes, flyers en beursaanbiedingen die de vrouw aangepakt had. Voor iemand met meer omvang dan libido was het dan ook een waar woord. Waar menig man al jaren voor bedankte, was haar op de huishoudbeurs wel gelukt. Zij was lekker verwend!